maandag 15 november 2010

The neverending to-do-list

Als zwangere wordt je er regelmatig op aangesproken over het feit dat je buik steeds groter wordt en de uitgerekende datum steeds dichter bij komt. In het begin is dat nog redelijk subtiel: "Wat leuk dat je zwanger bent, wanneer ben je uitgerekend? Goh, je ziet nog niets." Halverwege komen bij de opmerkingen ook de voelende handen (ook die van vreemden en vage kennissen): "Hoeveel weken nog? Nou, je hebt al een mooi buikje hoor! Schopt 'ie al?" En als je bent aangekomen in de laatste drie maanden, kan niemand meer om je heen: "Jeetje, ik zie je per week groeien! Duurt zeker niet lang meer?"

Normaal gesproken kun je dit soort opmerkingen irritant gaan vinden, maar voor mij is het deze keer alleen maar erg handig. Waarom? Omdat elke keer, wanneer iemand aan mij vraagt hoever ik nu ben, ik er aan herinnert wordt dat de tijd belachelijk snel gaat! "Hoeveel weken ben je nu?" Ehm... 30 weken al........ Sodeju! En dan besef ik weer dat ik eigenlijk ook niet zoveel tijd meer heb om alles in orde te maken (en met alles bedoel ik die oneindige lijst van mijn nesteldrang-to-do-lijst, die vooral veel klusjes in en om het huis bevat en waarvanhet klaarmaken van de babykamer eigenlijk maar een klein onderdeel is).

Want het is alweer november, de maand waarvan 2 van de 4 weekenden al volgepland staan met het vieren van onze verjaardagen én de zogenaamde sociale 'verplichtingen'. Over de maand december al niet te spreken met, pakjesavond, 1e, 2e en 3e kerst en alle voorbereidingen die aan die dagen vooraf gaan... (zie je mij al gaan, tussen al die shoppende mensen met mijn enorme buik en jas die niet meer dicht kan?! "Oeps sorry, pardon, nee, die vaas viel vanzelf om." Wordt vast hilarisch!)
Dan is het einde van het jaar er al en dan begint mijn verlof. En de (voorspelde) 2 weken die ik heb voordat HIJ zich meldt, wil ik genieten van mijn rust en het gevoel van niks meer moeten.

Dus...... gaat zo'n 2e zwangerschap echt heel erg snel én heb je ook veel minder tijd én wil je ook veel te veel doen én moet ik eigenlijk gewoon doen wat ik altijd al doe: namelijk een lijstje maken en een planning. Voor manlief wel te verstaan, want Sinterklaaskadootjes shoppen (mét een gedetailleerde boodschappenlijst inclusief foto's, dat wel), een 4 gangen kerstdiner voorbereiden én het één en ander naaien voor de babykamer... dat kan hij ook best wel, toch?

Pff..... je zal bijna vergeten te bevallen!

3 opmerkingen:

  1. Haha! Ik herken het helemaal! Verschrikkelijk hoe hard die tijd gaat! Hoe gaat het met jou? Voel je je goed? En doet de baby het ook goed?
    De tweede zwangerschap gaat zoveel sneller dan de eerste.
    Ik ging van de week ff opzoeken hoe groot ongeveer de baby was, alweer 25 cm! Kon het haast niet geloven!
    Het gaat dus allemaal veel te snel en als we even tijd over hebben wil onze dochter natuurlijk ook het een en ander ondernemen;-)
    Veel succes met alle geplande weekenden! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oef dat ken ik!! En het erge is... als ik zwanger ben wil ik altijd meer dan nodig is! Alsof dan ineens alles af moet.. alsof het dan ineens wel van belang is dat de al maaaanden loszittende deurklink gefixed wordt..:-/.

    Wij hebben nog zo vreselijk veel te doen dat het beginnen aan de babykamer nog lang niet mogelijk is. Eerst moeten wij nog naar zolder, F naar onze kamer en E naar F's kamer en dan pas kunnen we E's kamertje blauw gaan schilderen...

    X

    BeantwoordenVerwijderen